Pagina's

donderdag 1 december 2016

Verweven beweging

Het nieuwe thema voor de challenge van de  Fifteen by Fifteen groep is deze keer  Motion,  beweging,  hier kan je veel kanten mee op en er moet dus even nagedacht worden.  En niet veel tijd om er aan te werken,  eerst op vakantie en daarna werken aan het tassenproject voor de expositie tijdens de Patchwork en Quiltdagen  7, 8 en 9 april 2017 in Rijswijk.
Tijdens onze vakantie bezochten we ook enkele steden,  in Denemarken Aarhus en Kopenhagen,  in Nederland Groningen en Amsterdam.  Wat opvalt is de beweging in een stad,  het maakt niet uit in welke stad je bent,  overal zijn er mensen die ergens naar op weg zijn,  met de auto,  op de fiets,  lopend of met het openbaar vervoer,  alles beweegt door elkaar heen,  draait om elkaar en ontwijkt elkaar en vormt zo een enorm organisme dat zijn eigen ritme en verwevenheid heeft.  Een mooie beweging om in beeld te brengen.


Vanwege het eerder genoemde tijdgebrek,  heb ik gezocht naar een snelle manier om mijn quilt te maken.  Normaal gesproken doe ik heel veel met de hand,  maar nu wil ik met de naaimachine aan de gang. Eerst een achtergrond maken.  De fatquarter die ik tijdens de OEQC in Maasticht cadeau kreeg is mooi licht van kleur en kan prima bedrukt worden.
Ik wil iets doen met een gouden printpasta en oostindische inkt,  in combinatie met een sjabloon van een stadsplattegrond. Eerst maar even op papier proberen.


Met alleen het sjabloon gaat het niet lukken,  te veel doorlopende verf en daardoor geknoei.  Dus besluit ik er een monoprint van te maken.  Een acrylplaat wordt ingesmeerd met inkt en printpasta,  het sjabloon erin duwen en dan  weghalen en de stof erop drukken.  Dat gaat goed  en ik herhaal dat vanuit de vier hoeken van de stof,  totdat ik tevreden ben.


 Vervolgens een stuk vliesofix met gouden acrylverf beschilderd en dat in stukken gescheurd en op de afdruk gestreken,  samen met een synthetisch goudkleurig gaas en stukjes zwarte tule.  Nu komt de beweging aan de beurt.  Hiervoor gebruik ik stempels van hexagons,  die ik aangeschaft heb bij Hobby Time in Zeewolde. Hiermee stempel ik op dikke lutrador,  waarna ik alles uitsnijd met de soldeerbout. Ook een stukje goudkleurige stof, eveneens van Hobby Time,  wordt met de stempels bedrukt en uitgeknipt.  De lutrador wordt gekleurd met waterverf en textiel medium. en dan toch een stukje handwerk, alle gouden stukjes worden met de hand opgenaaid.


Als dat klaar is,  komt de naaimachine in actie en worden de hexagons op hun plek vastgezet. De kleur is me te flets en de schaduwen ontbreken,  daar komen de Inktense potloden goed van pas en het geheel krijgt meer diepte en kleur. Daarna kan het quilten uit de vrije hand met de naaimachine beginnen. Met veel verschillende kleuren garen worden de straten en huizenblokken geaccentueerd.





Dit is het laatste  werk van dit jaar voor de Fifteen by Fifteen groep. Eind januari 2017 komt  de volgende presentatie, en een nieuwe uitdaging erbij,  we gaan namelijk in serie werken.  Iedere deelnemer kiest haar eigen onderwerp en gaat dat verder uitwerken in een serie.  Lijkt me leuk en spannend en ik ben ook zeer benieuwd wat iedereen gaat doen.  Zelf weet ik het wel,  maar verklap het nog niet...


7 opmerkingen:

Unknown zei

De klus is weer geklaard, in werkelijkheid vele malen mooier dan, het gepresenteerde.
Groet Huib

Aart zei

Mooi het verhaal achter het werk, als ik naar de gekleurde garens kijk, moet ik denken aan de looproute die ik vanmorgen gemaakt heb bij het boodschappen doen. Succes met het aankomend jaar!!

els zei

Het is weer een prachtig resultaat met zo veel verschillende lagen. Heel fijn om zo duidelijk het hele proces te zien hoe het tot stand is gekomen. Een erg origineel idee.

Hannie de Beer zei

Zoals altijd, weer een bijzondere weergave van het thema! Fijn, dat je de bewerkingen zo mooi uitlegt. Zelfs als je geen tijd hebt om er veel in te borduren heeft het werk toch jou eigen handschrift!
Succes met de serie werken voor komend jaar!

Beth zei

Again another brilliant piece. The ideas, the execution and the multi-layering are just fabulous. I am always so excited to see your new creations!! Very well done.

Gus en Juul zei

Wat heb je dit thema weer origineel verwerkt! Geweldig!

Christel Sins-Camp zei

Wat een mooi sjabloon van de plattegrond heb je gebruikt! En die kleuren met het goud is prachtig!